سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مطالعه کردن

مطالعه کردن از گذشته تا به امروز از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. برخی افراد مطالعه کردن را با خواندن یکی می دانند اما در واقع تفاوت بسیاری بین این دو عمل وجود دارد. هنگام خواندن یک کتاب ما فقط به تلفظ یک جمله یا کلمه دقت می کنیم و تفکر عمیق در مورد آن وجود ندارد اما هنگام مطالعه کردن به تفکر و تأمل عمیق در موضوع می پردازیم.

 

تأثیرات مطالعه بر انسان

1-مطالعه کردن باعث فعال شدن قوه تخیل در انسان می شود.

2- مطالعه کردن ذهن انسان را فعال تر می کند.

3- تمرکز انسان را بالا می برد.

4- علم و دانش انسان را بالا می برد.

5- به قدرت نویسندگی کمک می کند.

6- باعث می شود بهتر فکر کنیم.

 

 

بهترین روش برای مطالعه

 

هر انسانی با توجه به شرایط و یادگیری خود روشی را برا ی مطالعه انتخاب می کند. قطعا همه ی ما برای خواندن کتاب های مدرسه و دانشگاه روشی داریم اما روش  صحیح مطالعه باعث می شود که یادگیری سریع تر اتفاق بیفتد و وقت و انرژی کمتری مصرف کند. ما یک روش بسیار مؤثر را معرفی می کنیم.

مرحله یک

نگاه کردن به کتاب و علامت زدن

در مرحله اول کتاب مورد نظر را بدون خواندن نگاه می کنیم. در اینجا از 2 رنگ خودکار متفاوت استفاده کنید. مطالبی که برایتان آشنا می باشد را با یک رنگ علامت زده و مطالب ناآشنا را با رنگ مخالف علامت بزنید.

مرحله دو

مطالعه کردن کتاب

در این مرحله کتاب را مطالعه می کنیم. در اینجا می بینیم که مطالبی که برایمان آشنا بوده سریع تر در ذهنمان قرار می گیرد و وقت کمتری برای آن می گذاریم. در این مرحله یادگیری به صورت عمیق صورت می گیرد. می توانید نکات مهم را در این مرحله یادداشت کنید. نوشتن به یادگیری شما کمک می کند.

مرحله سه

مرور کردن

حال که کتاب به صورت کامل مطالعه شد، لازم است برای بخاطر سپاری مطالب آن را به صورت چشمی و سریع مرور کنیم. در این مرحله مطالب به صورت کامل در ذهنتان باقی می ماند. می توانید نکات یادداشت کرده را نیز مطالعه کنید.

 

 

 

یک نکته بسیار مهم در مطالعه کردن این است که سعی کنید قبل از آزمون هیچ مطلبی را مطالعه نکنید زیرا باعث استرس و اضطراب شما می شود و ممکن است مطلبی را که کاملا یاد گرفته اید را فراموش کنید.

بهترین زمان برای مطالعه

با توجه به عادت های هر انسان زمان های مطالعه ممکن است متفاوت باشد. این شرایط به ساعت خواب انسان بستگی دارد. برخی افراد صبح را بهترین ساعات یادگیری خود می دانند، برخی افراد بعد از ظهر و برخی افراد شب را بهترین ساعات می دانند. اما طبق بررسی انجام شده خواب شب برای آرام گرفتن ذهن انسان ضروری است. از مطالعه در شب کمترین بازدهی حاصل می شود. پس سعی کنید به موقع استراحت کنید و ذهن خود را برای مطالعه کردن آماده کنید.